שאלות ותשובות

ילדי כמעט בין חמש ועדיין בכל פעם מחליף את היד שמחזיקה את העיפרון, האם זו בעיה?

העדפת יד היא תהליך שלוקח זמן. כבר בגיל שנתיים רוב הילדים יודעים אם הם ימניים או שמאליים. לשמאליים לוקח יותר זמן לפתח את הדומיננטיות שלהם. כל עוד הילד מתפקד היטב אין משמעות להעדפת היד, אולם אם הילד מתקשה במטלות הדורשות תאום בין שתי הידיים יתכן שמדובר על חוסר בשלות של יד מועדפת. במקרה כזה מרפאה בעיסוק תוכל לעזור באיתור וטיפול בתחום.

הילד שלי לא יכול לסבול דשא וחול, בגן הוא יושב בצד ואם מישהו רק נוגע בו בלי רשות הוא כועס מאוד. מה עושים?

לכולנו טווח רגישות מסוים ולכל אחד דברים שהוא מעדיף או נמנע מהם. קושי תחושתי המצדיק התערבות הוא קושי שמפריע לילד בתפקוד היומיומי, בהתפתחות או ביצירת קשרים.

הילד שלי כועס עלי שאני לא נותן לו כל מה שהוא רוצה, לפעמים בוכה בלי סוף, לפעמים צורח עלי ולפעמים משליך עלי חפצים. מה עושים?

ההורה זקוק להפעלת סמכות שאינה נוקשה מדי (הילד מרגיש שמתחשבים בדעתו)  אך גם איננה ליברלית מדי (משדר לילד שהוא אינו צריך להתמודד עם קשיים ואולי אף לא מסוגל). כל הורה זקוק למצוא דרכים להציב גבולות שיתאימו לאופיו וערכיו . ההורה צריך להאמין שהוא סמכותי ושהסמכות היא חלק חשוב בחינוך על מנת שלא יוותר עליה.

מדוע חשוב שהילד יצייר?

לרוב ציורי ילדים עד גיל 10 מבטאים את עולמם הפנימי ואפשר ללמוד מהם הרבה מעבר לכשרונו של הילד. עם התפתחות הגיל הדמיון מתפתח והילדים מתארים את החשיבה והתפיסה בדמויות, סמלים ומילים. לעיתים יבטא  הילד רעיונות ורגשות שאינו יכול להביע במילים באמצעות הציור. חשוב לדעת שלא ניתן להכליל ולהסיק מסקנות מוחלטות מהציור של הילד אך יש משמעות לכך שבאמצעות הציור הילד משקף משהו מעולמו הפנימי ומתפיסתו את העולם.

הילד שלי כבר בן 3 ש' ועדיין אינו אומר ר'. האם הוא זקוק לטיפול?

לכל הגה יש גיל שבו הוא אמור להירכש מבחינה התפתחותית. את האות ר' אמורים לרכוש בסביבות גיל 4 ש'. כמובן שזהו גיל ממוצע ויש ילדים שרוכשים את ההגה קצת לפני גיל 4 ש' וילדים שרוכשים אותו קצת אחרי גיל 4 ש'. במקרה של ספק ניתן להתייעץ עם קלינאית תקשורת.