סוגי טיפולים מקצועיים בבית של נועה

סוגי טיפולים מקצועיים | הבית של נעהריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק הוא מקצוע רבגוני הנותן מענה למגוון תחומים ובעיות (לדוגמה, מוטוריקה, קשב וריכוז, תחושה, קשיי תפיסה, ציור, כתיבה ועוד). המטפל עוסק באבחון, טיפול, ייעוץ והדרכה. שאיפת הטיפול היא לאפשר למטופל להגיע לעצמאות ולחוות חווית הצלחה ושילוב בסביבה בהתאם לגילו ויכולתו.

כיצד זה מתבצע ?

בתחילה נערך אבחון במשך מפגש או שניים באופן פרטני כאשר בחדר נוכחים הילד, ההורה והמטפל. חדר הריפוי בעיסוק מזמין וידידותי לילדים ומשרה אווירת רוגע ופרטיות והוא כולל משחקים, מתקנים ושולחנות מותאמים. האבחון נעשה באמצעות אבחונים סטנדרטים בשילוב משחקים בהתאם לגיל ולצרכים של הילד.

הטיפול

התהליך הטיפולי מתבצע באמצעות משחק, יצירה ופעילויות העונות על מיומנויות תפקוד הנדרשות לגיל המטופל כגון: ציור, צביעה, כתיבה, שיפור מוטורי והתמודדות עם וויסות חושי. במידת הצורך הטיפול כולל גם יצירת קשר עם גורמים מטפלים אחרים ו/או צוות הגן והכיתה לשם הדרכה ומידע הנדרשים על מנת לתת מענה הוליסטי וסביבתי לילד ולמשפחתו.  

קלינאות תקשורת

אבחון

תהליך האבחון אורך מפגש או שניים ומטרתו לבדוק את מצבו של הילד בתחומי השפה השונים ביחס לבני גילו, ובהתאם לקשיים המדווחים על ידי ההורים או המסגרת החינוכית. הוא כולל מבחנים סטנדרטים, משחקים ותמונות באמצעותם נבדקות יכולות הבנת השפה, הבעת שפה, הגייה ותקשורת.

הטיפול

בתחילת הטיפול, המטפל מתמקד ביצירת קשר ואמון עם הילד ומשפחתו. ההורים והמטפל קובעים את מטרות הטיפול. הטיפולים הם דינאמיים ומותאמים אישית וכוללים משחק והנאה. קידום הילד בתחומי השפה השונים נעשים בהתאם למטרות שנקבעו על פי הקשיים שנמצאו באבחון. בטיפול ניתן מודל להורים כיצד באפשרותם לקדם את ילדם בשגרת היומיום ולהפוך לסוכני שינוי משמעותיים במהלך שהותם עם הילד ולא רק בשעת הטיפול.

טיפול רגשי

ילדים חווים לעיתים מתחים גם בגיל הצעיר ומבטאים זאת באופן התנהגותי וגופני. טיפול רגשי בילדים משלב משחק, סיפורים ויצירה על מנת לעבד את רגשות הילד בכלים מוכרים וזמינים לו. הקשיים הרגשיים נובעים מסיבות שונות כגון קשיים ביחסים חברתיים, קשיים התפתחותיים וקושי בקשר עם דמויות משמעותיות.

מטרת הטיפול

מטרת הטיפול היא לעזור לילד לרכוש מיומנויות להתמודד עם המצבים שמעלים קושי רגשי. לדוגמא, קשיים בשליטה עצמית, בעיות התנהגותיות, חשש וחרדה, התמודדות עם טראומה, דיכאון ודכדוך. הטיפול נעשה באופן פרטני או דיאדי (הורה וילד) באמצעות משחק, יצירה, ואמצעי הבעה מגוונים. במידת הצורך ולפי בקשת ההורים, המטפל יוצר קשר עם הסביבה החברתית-תרבותית של המטופל כגון הגן , בית הספר ועוד.