אבחון התפתחות הילד כמכלול

כיצד אבחון נכון על ידי מומחה באבחון התפחות הילד יכול לשפר את העתיד של ילדכם

 

אבחון התפתחותו של הילד כמכלול | הבית של נועהאנחנו כהורים, בבואנו לבחור מאבחן ומטפל, בדרך כלל יודעים מעט על דרך האבחון ה"נכונה" לאתר את הקשיים של ילדינו. כאשר מטפל יציג בפנינו רשימה של אבחונים סטנדרטים בעלי תוקף ושם, נתרשם ממקצועיות המטפל וסביר להניח שנבחר במטפל זה. אבל האם אבחון התפתחות הילד הנעשה רק באופן פורמלי הוא האבחון היחיד המשמעותי לאתר קשיים ולקבוע את הטיפול המתאים? במאמר זה ננסה לבחון מרכיבים נוספים מלבד אבחונים פורמלים הנדרשים מהמטפל כאשר הוא עוסק באבחון התפתחות הילד הצעיר ונדגים זאת באמצעות תיאור מקרה.

המטרה של אבחון התפתחות הילד בגיל צעיר היא לאסוף מידע שיאפשר לקבוע את אבני ההתפתחות ויכולת הלמידה של הילד. מטרה נוספת היא לאתר דרכים אפשריות לשפר ולרכוש התפתחות אופטימלית. הערכת הצרכים ההתפתחותיים תסייע לקבוע מטרות לטיפול אשר יסייעו לילד ומשפחתו.

אבחון פורמלי יעיל יבדוק ביצועים תואמי גיל לפי נורמות סטטיסטיות, יהיה רגיש להבדלים תרבותיים ויאפשר מידע מהימן שממנו ניתן יהיה לגזור את מטרות הטיפול. האבחון יכלול אסטרטגיות מדידה של קריטריונים ספציפיים במהלך מגוון נקודות ציון התפתחותיות עתידיות ובתחומים שונים. המבחנים אשר המטפל יערוך יהיו מוגבלים בזמן, בעלי ציונים סטנדרטים, בעלי הליך קבוע ומונחה וטבלאות קידוד פורמליות. התוצאות לרוב יבחנו השוואה לקבוצת ביקורת שנבדקה במחקר בתהליך האבחון.

אבחון שאיננו פורמלי מסתמך בעיקר על תצפיות והתנסויות עם המטפל שבוחנות את תהליך הביצוע.

 

המקרה של יובל כדוגמא לאבחון חסר

לעיתים בקליניקה אנו פוגשים ילדים שאינם עומדים בנורמות המקובלות אך הביצוע יעיל והם עלולים ליפול בין הכיסאות ולקבל הערכה שאיננה משקפת את יכולתם בפועל ואיננה עושה עמם חסד. כזהו המקרה של יובל.

יובל בת 5 הגיעה אלי לאבחון ריפוי בעיסוק. ההורים טענו שיובל סובלת מתת תחושה, דבר הגורם לה לתנועתיות יתר וחוסר סבלנות להתמיד במטלות וכן  להישגים נמוכים לעומת חברות בגילה. באבחון התפתחות הילד שנערך במוסד מכובד על ידי פסיכולוגית, נמצאו ליקויים רבים בתוצאות של יובל באבחונים הפורמלים - דבר אשר גרם להערכה כי הילדה נמצאת ברמה התפתחותית נמוכה מאוד לגילה וזקוקה לחינוך המיוחד. לעומת זאת, גננת הגן לא ראתה את הקשיים במצבי היומיום בגן. יובל השתתפה בריכוז, בפינות הגן, ביצירה ובחצר. היא הרשימה את הגננת כילדה חברותית אך עם מעט יזימה.

החלטתי להתחיל לטפל ביובל ולשים דגש בטיפולים הראשונים על יצירת קשר בתוך תהליך משולש - מטפל, הורה וילד. שמתי לב כי ההורים, בשל דאגתם הרבה ליובל, גוננו עליה עד כדי כך שלא איפשרו לה להביע דעה עצמאית. יובל עבדה יפה לפי חיקוי אך כאשר נדרשה להביע רעיון משל עצמה ולתכנן לבד פעילות כלשהי, תפקודה ירד והיא פנתה להתנהגות רגרסיבית. יובל בת החמש הגיעה לפעמים לטיפול עם מוצץ בפיה כאשר הוריה נושאים אותה על הידיים. המשחק שהוריה שיחקו עמה היה רגרסיבי כמעט ללא חוקיות ומטרה מלבד ניסוי וטעייה.

במהלך הטיפולים עודדתי את ההורים לדרוש מיובל משחק, שיח או מטלה ברמה מעט גבוהה יותר ותואמת גיל ממה שהתרגלו לדרוש ממנה, לעודד עצמאות בקליניקה ובבית, ומאידך עודדתי את יובל להביע את דעתה ובעיקר דעה שונה מדעות ההורים או הדעות שלי. ניכר כי יובל החלה לפתח זהות והחלה לעמוד על שלה ולהביע רצון בטיפול. מכאן אפשר היה לחשוף את יובל גם לחוקים והיא החלה מפתחת משחק תואם גיל. בד בבד, בישיבה שערכנו עם כל המטפלים בנושא התקדמות הטיפול עם יובל (קלינאית, מטפלת רגשית ומטפלת דידקטית), דווח על שיפור משמעותי בתפקודה של יובל.

לדעתי, כאשר יובל נבחנה באמצעות האבחון הפורמלי בלבד היכולת הרגשית שלה, שהייתה עדיין רגרסיבית, השפיעה על ביצועים נמוכים באבחונים הפורמלים. ואילו בגן, כאשר הרגישה כי היא נמצאת במקום בטוח אך דורש (ללא הגוננות של ההורים והסביבה), ביצועיה היו יעילים יותר.

 

אבחון יעיל - מהו

אבחון יעיל הינו אבחון שאיננו מסתמך יתר על המידה על אבחון סטנדרטי לשם קבלת החלטות טיפוליות. רק כאשר הילד יבחן במכלול תחומי התפתחות וכן במצבים שונים, כגון תצפיות והתנסות אישית עמו ועם הוריו, או אז ניתן לקבל תמונה כוללנית ומשקפת באופן ריאלי את תפקודו. התנסות אישית ויצירת קשר ואמון טרם האבחון יתרמו לקבלת תוצאות טובות יותר, וכן אבחון דינמי המשלב התנסות ובדיקה חוזרת גם כן תורם להבנת הקשיים ויכולות הלמידה של הילד. על מנת לבצע אבחון יעיל כפי שפורט, המטפל זקוק לשנות ניסיון כמטפל, להכרות עם תחומי התפתחות שונים, ולא רק עם תחום מצומצם, ולשליטה הן באבחון פורמלי והן באבחון שאינו פורמלי.

במכון "הבית של נעה" אנו עובדים בשיטה הוליסטית הכוללת אבחון התפתחות הילד באבחון סטנדרטי וכן על ידי התנסות של הילד עם הצוות הרב תחומי, הכולל מטפלים בעלי וותק רב, המתייעץ בישיבות צוות ובוחן תיאורי מקרה בצורה מקיפה וכוללת. כמו כן, ישנו דגש רב על שיתוף ההורים בטיפול לשם איסוף מידע ובחירת מטרות טיפול תואמות לילד ולמשפחתו ושיח עם הגורמים החינוכיים (לדוגמה, הגן).